woensdag 20 januari 2021

Democratie



Als ik nadenk wat mijn eerste politieke herinnering is dan kom ik uit bij de verkiezing van Barack Obama als president van Amerika in 2008. Ik was toen 12 en dat er met het verkiezen van de eerste zwarte president geschiedenis werd geschreven was duidelijk. Positieve geschiedenis, en voor mij en veel generatiegenoten een sterk voorbeeld van democratie.

Als ik dan nu nadenk over hoeveel 12-jarigen nu de gebeurtenissen in Amerika meemaken als hun eerste bewuste kennismaking met politiek vind ik dat verdrietig. Zij zien een president die niet alleen de democratie in twijfel trekt, bevolkingsgroepen tegen elkaar opzet maar ook nog aanstichter is van de bestorming van het Amerikaanse regeringsgebouw. Op de stoep van het Capitool in Washington DC werd een galg gebouwd. Binnen moesten politici en ambtenaren vrezen voor hun leven. Dat is trieste geschiedenis, en laten we duidelijk zijn, dat is niet wat democratie is.

Naar Nederland kijkende hebben we ook een aantal dieptepunten meegemaakt de laatste tijd. Regelmatig moeten straten in Den Haag geblokkeerd worden met defensiematerieel uit angst voor de trekker-protesten. In Groningen werd het provinciehuis bestormd en de deur geforceerd met een trekker. Met regelmaat staan complotdenkers politici op te wachten om ze lastig te vallen en uit te schelden omdat ze zich niet in het corona-beleid kunnen vinden. De galg die we voor het Capitool in de VS zagen hebben we eerder gezien; bij verschillende boerenprotesten in Nederland.

Ook onze democratie staat onder druk. Haatberichten, bedreigingen en intimidatie zijn voor veel politici bijna normaal geworden. Alsof het er bij hoort. Toen ik begin vorig jaar een beslissing wilde nemen over wel of niet solliciteren voor de GroenLinks kieslijst was dat ook waar ik aan dacht. Wil ik mezelf en de mensen om me heen blootstellen aan dat giftige klimaat? En dat je daar over nadenkt voor je jezelf beschikbaar stelt voor de democratie, dan zegt dat wat over de staat van onze democratie.

In Amerika hadden ze met Trump een president die zijn politieke platform heeft gebouwd op het tegen elkaar opzetten van bevolkingsgroepen. Maar een paar weken geleden presenteerde de grootste Nederlandse oppositiepartij hun partijprogramma. Hierin staat dat de PVV vindt dat Nederlanders met een dubbele nationaliteit niet mogen stemmen en geen politieke functies mogen bekleden. Met andere woorden; 1,3 miljoen mensen mogen niet meedoen in onze democratie. Wat u ook stemt, probeert u zich eens voor te stellen hoe deze boodschap moet voelen voor mensen met een dubbele nationaliteit.

Straks in maart zijn er weer verkiezingen. Mijn wens is dat we daar een voorbeeld van democratie van kunnen maken. Waar debatten om de inhoud gaan, waar met respect over de ander wordt gesproken en waar iedereen mee mag doen. Eigenlijk een beetje zoals we het in Hardenbergse politiek gewend zijn dus.

Ik wens u namens GroenLinks het allerbeste voor 2021. Laten we proberen om naar elkaar om te kijken, elkaar te respecteren en zorgen dat maart een krachtig voorbeeld van democratie gaat worden. Daar hebben de 12-jarigen van nu het meeste aan.

Romano Boshove
GroenLinks


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.